Spanje L'estartit

Logement: Hotel Panorama *** volpension

Duikresort: Calypsodivers

Nacht 1 (29/04-30/04)

Avondmaal in de Lunch Garden, transport naar Spanje, slapen door sommigen, vlot verkeer, +/-€100 péage, Bro's before ho's

Dag 1 (30/04/2016)

Aankomst in Cadaquèse, regen helaas, ontbijt, inchecken hotel, duikresort bezoek/kennismaking, toeren bij de winkeltjes en drankje, strandwandeling, avondmaal, voorbereiding duiklocaties (films/foto's/plannen), SLAAP!

Dag 2 (01/05/2016)

ontbijt, inschrijven duikresort, Empuria Brava, wandeling in haven + winkels + restaurantjes, drink Engelse pub, winkeltjes (t-shirt + pet laten maken met logo)

Dag 3 (02/05/2016)

Duiken in storm (aan eilandjes), (boot)kantduik, 2 grote schorpioenvissen gezien, drink in Hollands café (Duvel), tattoo, ophalen pet + t-shirt

Dag 4 (03/05/2016)

Nog steeds golven (3 m, 8BF), heel grote vis gezien, duiken in den bleu, Medes, eerste duik Angelique (stroming), Duvel in ander café, vroeg gaan slapen

Dag 5 (04/05/2016)

Verjaardag Angelique + versiering, aankomst Elke, duik in baai (la cava, dolfijnbeeldje), La Vacca, weer ok, stroming matig, grotduik, receptie voor verjaardag, uiteten voor verjaardag in de grill House + cadeautjes, balkonparty, vrouwenuitje met Mojito + verbrand

Dag 6 (05/05/2016)

Later opgestaan en ontbeten, 2 kantduiken, grot bezocht, waardeloze mededuikers + rifbeschadiging, 24gr + windstil, vlakke zee, veel stappen en snel middagmaal, eerste keer samenduik met iedereen, gekheid onder water, octopus, koralen gezien (wit, bloedkoraal, zwart), materiaalspoeling in
bad, op tijd gaan eten voor invasie van mensen

Dag 7 (06/05/2016)

De laatste duikdag (1 of 2 duiken gemaakt)

Dag 8 (07/05/2016)

De ochtend van vertrek, alles ingeladen, ontbeten en dan vertrokken richting België, onderweg paar keer gestopt, uiteindelijke aankomst
was 1u30 in Weerde, iedereen op eigen houtje naar huis vertrokken, moe en voldaan.

Het begon allemaal op vrijdag 29/04/2016 om 18u...

We vertrokken op clubreis naar Estartit voor 8 dagen. Het vervoer? Wel, de minibus van Kurt deed dienst als vervoermiddel. We hadden samen afgesproken om 18u in Weerde zodat we op tijd konden vertrekken om eerst nog even te gaan eten en nadien onze tocht echt begonnen richting Estartit (1200km!). Iedereen aangekomen, de ene op tijd, de andere net wat later, alle bagage overgeladen in de minibus, vertrokken we richting lunch garden in Zemst. Eerst nog even ons buikje rond eten voordat we vertrokken voor echt. De sfeer zat er al goed in! Iedereen zijn hoofdgerecht en/of dessert opgegeten? Klaar voor te vertrekken vanuit Zemst... Iedereen had er zin in! Nog maar net vertrokken op de Belgische autostrade, kwam de laptop al boven om een film te zien "BROs before HOs". Dit was een ingeving van Christophe. Iedereen moest die zien om mee te kunnen lachen met de grappen die onderweg gemaakt werden. De film was nog niet goed of wel begonnen of de eerste was al lang in dromenland. Hoe kun je nu slapen in een wagen vroeg iedereen zich af...maar blijkbaar had Christophe er überhaupt geen moeite mee. Eens de film voorbij, kwam de man met de hamer toch boven iedereen te staan (buiten de chauffeur, Kurt moest wakker blijven). Een uur of 2 was iedereen aan het slapen en kon Kurt rustig de weg verderzetten richting de zon (dat hoopten we toch). Onderweg zijn we 2x gestopt om even naar het toilet te kunnen gaan en een koffie te drinken. Christophe lieten we braaf liggen in de auto, die was niet wakker te krijgen.
Rond 7u30 reden we voorbij de grens tussen Frankrijk en Spanje. Jaaaaa, de zee was in zicht maar...de regen kwam al snel boven ons te hangen. Moest het nu echt regenen op het moment dat wij Spanje binnenreden? Geeuw geeuw, Christophe werd wakker na zijn nachtrust en vroeg wanneer we gingen stoppen om eens iets te drinken of te eten. Ja, hij had de andere stops gemist onderweg. Rond 9u reden we het stadje Cadaqués binnen. Dit lag op weg richting Estartit. In Cadaqués gingen we ontbijten. Eens de auto geparkeerd, regenjas aan en op onze slippers, liepen we het stadje in richtging het strand. Daar stond een strandhuis waar we konden ontbijten. Spek met eieren, pistolé's, koffie, warme chocomelk, vers fruitsap...de tafel stond helemaal vol (het was een klein tafeltje voor 5 personen). Smik smak, buikje opnieuw vol, dan ging het richting minibus want we hadden nood aan een bed. Dus...richting hotel, richting Estartit! 10u kwamen wij aan. Eerst inchecken, bagage afzetten in de kamer en richting duikcentrum stappen (wat net om de hoek van het hotel lag). Kennis gaan maken met de duikschool en dan terug naar de kamer. Het bedje nodigde ons uit om eerst even een dutje te doen na zo een vermoeiende nacht. Iedereen kon de slaap vatten behalve Steven en Christophe. Zij hebben dan maar een strandwandeling gaan doen eens de regen voorbij was. Zo hadden zij al een deel van Estartit kunnen verkennen. In de namiddag zijn we met z'n allen op wandeling vertrokken door Estartit. Winkelen en een terasje doen in de zon, zalig!

De volgende dag zijn we op tijd opgestaan om ons te gaan inschrijven bij de duikbasis. Maandag begonnen namelijk de duikdagen. Na de inschrijving zijn we vertrokken naar Empuria Brava voor een wandeling langs het strand en haven. Uiteraard mochten de winkeltjes niet vergeten worden en hebben we een t-shirt en pet laten bedrukken met het logo van Belgium Diving School. Zeg nu zelf, dat mocht er toch niet ontbreken? Een laatste biertje in de Engelse pub, avondmaal in het hotel en dan tijd om te slapen. De eerste duikdag stond namelijk voor de deur. Bij het opstaan leek het weer niet zo zonnig. Niet te min, we vertrokken naar de duikbasis. Op de eerste dag mochten we meerijden met het busje. Vanaf dag 2 moesten we zelf naar de haven komen op eigen kracht. Toet toet, de boot verlaat stilaan de haven, op weg richting eerste duikplaats. Golven, golven en nog eens golven. Moesten wij zo op onze eerste dag duiken? Iedereen was opgetuigd om als eerste in het water te springen. Nee nee, Angelique had zoveel schrik opgedaan tijdens de tocht naar de duikplaats, dat zij besloot om aan boord te blijven.

De eerste duik voor de mannen verliep heel vlot. En na bijna een uurtje duiken, kwamen hun hoofden weer boven water. Angelique stond hen op te wachten op de boot, maar helaas, ze wou de vissen toch even voeren met wat eten uit haar maag. Eens terug in de haven aangekomen, besloot Angelique aan wal te blijven die dag. De mannen vertrokken in de namiddag terug met de boot richting duikplaats 2. Er was niet zo veel vis maar toch wel 2 grote schorpioenvissen gezien! Na de duikdag hadden de mannen wel hun Duvel verdiend!

Op onze 2de duikdag voeren we naar de Medes eilanden met de duikschool. Na een kwartier stappen richting haven, vertrok de boot al snel om 9u. Zo kwamen we voor alle andere duiktoerisme aan bij de eilanden en kon de schipper kiezen waar hij ging liggen met de boot. Plons, plons, weer een voor een in het water gesprongen om te duiken. Golven die dag? Ja hoor! De zee was er niet rustiger op geworden. Er was namelijk wind aan de snelheid van 8 Beaufort! Korte tijd nadien staken Kurt en Angelique hun hoofden weer boven water. Angelique had angst om in "den bleu" af te zakken. Kurt dook dan maar rustig mee met Steven, Christophe en Edd . In de namiddag vertrok de boot vanuit de haven weer richting duikplaats 2 van die dag. De schipper had ons verzekerd dat het een rustige duik ging worden. Hoge golven, ruwe zee, dat waren helaas geen ingrediënten voor een rustige zee. Angelique wou op de boot blijven eens aangekomen op de duikplaats. Helaas was dat niet echt een optie want de boot ging van links, naar rechts, op en neer. Nee nee, onderwater was het net wat rustiger. Daar zijn we ook naar de Dolphin house geweest. Dat is een grot waar Dolfijnen vaak verblijven tijdens de wintermaanden en waar ze kunnen schuilen. Aan de ingang van de grot staat er ook een beeld van een dolfijn. Een 40-tal minuten later kwamen we boven water en zagen de boot, dan weer niet, dan weer wel, dan weer niet. Snel grijpen naar de trapladder en meegaan met de boot en de golven. Stevig vasthouden was de boodschap en je snel op de boot begeven zodat de volgende duiker richting boot kon komen. Na de duik kwamen we aan in het hotel met vele verhalen over de duik die iedereen gemaakt had en de grote vissen die zij hadden gezien. En wat mocht er aan die dag weer niet ontbreken? De mannen hun Duvel uiteraard. Dus trokken we naar een café voor onze drank.

Op duikdag 3 stonden we op want Elke, de vrouw van Eddy, kwam ons vervoegen op vakantie. Snel ontbeten en vertrokken richting haven,  bleef Elke in het hotel om te "aklimatiseren" (lees: versiering op te hangen in de kamer van Angelique). De duik was goed meegevallen die ochtend. We gingen namelijk naar La Vacca (grotduik). De stroming was matig en de zee was ook al wat rustiger geworden. Na de eerst duik, kwamen we terug aan in het hotel. Iedereen ging zijn duikgerief even uitspoelen, tot dat Angelique haar kamerdeur opende...Versiering overal en op de gang begon iedereen te zingen: "Happy B-Day to you,..." Ja het was haar verjaardag en niemand was het vergeten! Toch moesten we ons gerief spoelen zodat dit tijdig een beetje kon drogen voor de duik in de namiddag. Angelique bleef toen aan wal met Elke en genoten volop van het warme zonnetje en hun Mojito. Het was immers een vrouwenuitje die namiddag. De zon had dan ook een rood kleurtje achtergelaten op onze huid. Eens de mannen aan terug van de 2de duik, hebben we onze aperitief genutigd op het balkon van ons hotelkamer. Muziek, hapjes, tapas en cava...meer hadden wij niet nodig om er een gezellige namiddag van te maken. 's Avonds vertrokken we richting Grill House. Aperitief, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert...het was een heel gezellige verjaardag/avond. En als afsluiter: een mooi cadeau waar iedereen had bijgelegd. Nu kan Angelique nog eens shoppen bij Bobo Tremelo.

Duikdag 4 begon iets later. We hebben wat langer kunnen slapen want deze dag gingen we kantduiken maken. En dus vertrok de boot twee uur later. Op deze duikdag hadden we op de boot veel waardeloze mededuikers mee. Eens iedereen in het water, zwommen ze voor je, boven je, links, rechts en zonder te kijken waren ze de riffen volop aan het beschadigen. Vloeken onder water werd er wel gedaan door ons. Duikers hebben namelijk respect voor alles onderwater! Dat dachten we dan toch, maar helaas deelde niet iedereen dezelfde mening op de boot. Terug in de haven aangekomen, hadden we niet veel tijd om te eten dus in allerijl naar het hotel gewandeld, snel gegeten en hup terug naar de haven vertrokken voor duik 2. Tijdens de tweede duik waren we samen met ons 5 gaan duiken. Geen kleine groepjes, gewoon alle 5 samen. Lachen onderwater als we zeesterren zagen, etc... Veel onderwaterleven gezien die dag: wit koraal, bloedkoraal, zwart koraal, octopus, veel vis. Kortom, het was een fijne duikdag.

Onze laatste duikdag begon op vrijdagochtend. We konden nog 1 duik maken in de voormiddag want nadien mochten we niet meer duiken doordat we de dag erna vroeg vertrokken richting België en we rekening moesten houden met onze duikcomputer en de hoogtes waar wij voorstonden onderweg naar huis. De laatste duik was dan ook maar een kantduik. We voeren er wel naartoe met de boot. Een kantduik werd in Spanje namelijk aanzien als een duik in een rustige baai waar veel te zien is. Wat vis gezien, plezier gemaakt onderwater en zo vloog de laatste duik dan ook voorbij. De namiddag werd dan gebruikt als inpaknamiddag. Iedereen maakte zijn valies vertrekkensklaar zodat we de volgende ochtend op tijd konden vertrekken. Ook zijn we ons gaan uitschrijven bij de duikschool en werd er nog een beetje gekletst over de voorbije duikweek. 's Avonds zijn we met z'n allen gezellig gaan eten in het restaurant van het hotel en hielden we een rustige avond.

Tututututututututut...de wekker ging af op zaterdagochtend. Iedereen tijdig opstaan, gerief bijeen nemen, ontbijten en dan maar uitchecken. Om 10u vertrokken we dan richting België. Onderweg zijn we nog een paar keer gestopt om te eten, te drinken, beentjes te strekken. Zingen in de auto, film kijken, slapen. Het was een rustige en vlotte rit. En Kurt was onze chauffeur! Omstreeks 1u30 (zondagochtend) kwamen we aan in Weerde. Snel alles uit de auto nemen, koffers overladen, afscheid nemen en zo vertrok iedereen huiswaarts, richting dromenland om moe en voldaan toch nog even na te zinderen over de voorbije week.

Dat was de clubreis van 2016!

Kurt, Angelique, Steven, Christophe, Eddy en Elke.

Gegegvens

Verblijf: Hotel Panorama Av. Grècia, 5, 17258 L'Estartit, Girona, Spanje telefoon nr. +34 972 75 10 92

Duikcentrum : Calypsodivers Carrer de la Cala Pedrosa, 1, 17258 L'Estartit, Province of Girona, Spanje Spanje telefoon nr. +34 972 75 14 88